2012. május 1., kedd

Szerb Antal - 1901. május 1.



Az író és irodalomtörténész Szerb Antal asszimilált zsidó család gyermekeként 1901. május 1-én Budapesten született a Deák Ferenc utca 16-ban. Keresztapja nem más, mint Prohászka Ottokár volt. Gimnáziumba a piaristákhoz járt. 1920-tól a pesti egyetem bölcsészkarának magyar-német szakos hallgatója lett.

Vas utca – az egykori Kereskedelmi Fiúiskola, ahol Szerb Antal tanár volt

Versei a „Nyugat"-ban jelentek meg. Regényei mellett – legjelentősebb műveként – A világirodalom története címen megírta azt az irodalomtörténeti összefoglaló művet, melyet tanulmányaim során magam is sűrűn forgattam. 1935-ben megkapta a kor legmagasabb irodalmi kitüntetését, a Baumgarten-díjat.

A geometrizált és monumentális formájú iskola…

...a neves építész, Lajta Béla tervei alapján épült..

Születésnapi köszöntőként álljanak itt sorai, ahogy önmagáról az „Utas és a holdvilág" című regényében írt:

"Gimnazista koromban a sétálás volt a legfőbb szórakozásom. Vagy talán inkább a csavargás. Kamaszról lévén szó, ez a kifejezés találóbb. Pest minden városrészét külön-külön, szisztematikusan felfedeztem. Minden városrésznek, sőt minden utcarészletnek külön hangulati értéke volt számomra. Különben ma is éppúgy el tudok szórakozni a házakkal, mint akkoriban. Ebben nem öregedtem. A házak nekem nagyon sokat mondanak. Nekem olyanok, mint amilyen régebben a természet volt a költők számára, vagy az, amit ők természetnek neveztek.

De legjobban mégis a budai várat szerettem. Régi utcáit sose untam meg. A régi dolgok akkor is jobban vonzottak, mint az újak. Csak annak volt mélyebb valósága a szememben, amibe sok-sok emberélet ivódott már bele, amit úgy tett maradandóvá a múlt, mint Kőmíves Kelemenné magas Déva várát. Milyen szépen fejezem ki magam, figyeled? Talán ez a jó Sangiovese-bor teszi."

Ha valami miatt a Vas utcán át visz az utam és meglátom ezt az iskolát, mindig eszembe jut néhai híres tanára: Szerb Antal



Privát fotók – tőlem



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése