2012. május 28., hétfő

Ferihegy I. - ütött az óra

Az épület, a beton felől nézve
(Fotó: László Viktor, 2012. május 28.)

Márciusban, mikor Ferihegy I. bezárásáról, mint ötletről, újsághírként először olvastam, azonnal írtam egy blogot erről.

Azóta viszont immáron véglegesen eldöntetett, hogy országunk történetéhez ezer szállal kapcsolódó első nemzetközi repülőterünket (nem mellesleg a fővárosban ritkaságszámba menő modernista stílusú épület műemlékvédelem alatt áll: http://muemlekem.hu/muemlek?id=1251), melyet gazdaságossági megfontolásokból a repülőteret üzemeltető német cég, a Hochtief, május 29-ével előreláthatólag öt évre bezár.

Mint tudjuk: egy épület számára a használatonkivüliség annak halálát jelenti. Mindezek fényében tekintsük át dióhéjban kedves és barátságos, mindenképpen emberi léptékű repülőterünk történetét:


Az épület a II. világháború során komoly károkat szenvedett. 1947-ben döntöttek Ferihegy újjáépítéséről a polgári forgalom számára. Az épület tervezője ifj. Dávid Károly volt, aki a képen látható forgalmi épület I. emeleti alaprajza szerint azt egy repülőgép alakjának mintájára formázta.

1947. szeptember 4. – a modernista stílusú várócsarnok tervezői látványterve

Az ünnepélyes átadási ünnepséget 1950. május 7-én, vasárnap tartották és az elkészült részek biztosították az 1946-ban megalakult és Budaörsi székhelyű Maszovlet itteni működését.

Az avatóra feldíszített nemzetközi repülőtér

A légitársaság ekkor még csak néhány külföldi járatot, a prágait, a bukarestit, a varsóit és a szófiait tartotta fenn. Ferihegyre az első időkben menetrend szerint csak a hazánkéhoz hasonló politikát folytató országok gépei jártak.

1954 – a repülőtér várócsarnoka, immáron teljes üzemmódban

A Malév első nyugati menetrend szerinti járata 1956 nyarán indult Bécsbe.  1957-től a - nyugati légitársaság közül elsőként -  a holland KLM gépei kezdtek Ferihegyre járni. 

1955. nyara – a kilátóterasz és a meteorológiai torony

A forgalmi épület teljes befejezése is erre az időszakra esett és megkezdődtek a 2500 m-es futópálya hosszabbítási munkái is a nagyobb gépek megjelenése miatt. 1958 végére elkészült a 3010 m-re meghosszabbított futópálya.

1958. tavasza – a reptér az autóparkolóval

2006-ban a reptér angol tulajdonosa az épület műemlék-jellegét maximálisan szem előtt tartva gyönyörűen felújíttatta Ferihegy I-et.

Alábbi privát fotóim ezt a felújított állapotot mutatják.

2006. szeptember – a várócsarnok a felújítás után


2006. karácsonya –az angol reptér-üzemeltető ünnepi díszruhába öltöztette az épületet

Aztán az üzemeltetői jogokat az angolok eladták a mostani tulajdonosnak, majd jött a február 3-i Malév-csőd, a többit innen már tudjuk. A MALÉV után szívem immáron e gyönyörű épületért is vérzik.

Írásomat egy tegnap hajnalban készült fotóval zárom, mely ugyan gyér forgalom mellett, de mégis egy működő repülőtérként mutatja azt a Ferihegy I-et, ahonnan életem első hivatalos útjára, a Hannoveri Vásárra, a Malév és a Lufthansa gépeivel repültem 1970. áprilisában a Budapest - Frankfurt/am Main - Hannover és vissza útvonalon. Ma már csak egy fapadossal vehetek tőle búcsút – egy fotó erejéig.

Fotó: László Viktor – 2012. május 28.

1 megjegyzés:

  1. Szívem fáj nekem is.Életem első útja, majd jöttek a diplomata évek és röpködés a nagyvilágba, mind innen a Ferihegy I-ről. Egy ország szégyene, hogy hagyta elkótya-vetyélni és bezárni ezt a csodálatos épületet!

    VálaszTörlés